top of page
Zoeken

Neemt Minister Wiersma weer verder afstand van passend onderwijs?

  • aartreussing
  • 9 mei 2022
  • 2 minuten om te lezen

ree

Er is weer een tussenstand met betrekking tot het niveau van lezen, taal en rekenonderwijs gedaan op de Nederlandse basisscholen. De resultaten vallen weer tegen: er zitten blijkbaar meer leerlingen ónder het landelijke gemiddelde. En wat is, nét als andere jaren, de oplossing? Leerlingen nóg meer bestoken met de gemiddelde norm en nóg meer huiswerk en nóg meer Cito-veroordelingen.

Al jarenlang vindt het ministerie en vervolgens de Inspectie “Opplussen van cognitieve activiteiten bij jonge leerlingen” het best werkend systeem op school. De effecten hiervan zijn óók al jaren hetzelfde: namelijk een grotere achterstand voor een hele groep leerlingen. Die groep wordt vervolgens over-gestimuleerd en overvraagd op hun individuele ontwikkelingslijn. Even plat gezegd: deze kinderen worden geplaagd en gepest met onmogelijke eisen op dat moment, en daardoor getraumatiseerd voor het vervolg van hun leven.

Onze nieuwe minister van onderwijs roept natuurlijk direct weer hetzelfde, want dat past blijkbaar in het straatje van dit kabinet. Het zou anders worden, als de minister zou zeggen: “Het komt niet zo precies hoe het algemeen gemiddelde zich ontwikkelt, maar het gaat erom dat iedere leerling zich goed ontwikkelt, positief benaderd wordt en vooral op het niveau dat bij hem of haar past. Lukt het even niet? Zoek dan samen naar positieve talenten, zodat “cognitieve trauma's” en negatieve bejegening van leerlingen achterwege blijft.

Kies voor andere varianten die ook prima zijn! Er zijn genoeg alternatieve lees- en leerwijzen. Er zijn genoeg vakken waar talenten van leerlingen te ontdekken zijn. Geef leerlingen (en dus ook het personeel in het onderwijs) de tijd om leerlingen hun eigen ontwikkelingstrap te laten nemen.

Passend onderwijs zou moeten betekenen: een passend aanbod voor leerlingen, waarbij leerkrachten de ruimte hebben om onderwijs passend te maken voor álle leerlingen.

Dus minister Wiersma, ik roep U op: Geef ruimte aan leerlingen en personeel; ga niet door op de blinde vlek van de cognitieve druk. Want het is niet voor niets dat het speciaal onderwijs en de jeugdzorg volgedrukt worden met leerlingen met trauma’s op allerlei gebieden. Terwijl we daarna vaak zien dat ze heus veel kunnen, maar helaas verder moeten met een aantal onherstelbare trauma's….


Aart Reussing

Directeur- bestuurder Zonnebloemschool

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page